Málta Titkai Képek, videók, titkok, információk...
Közlekedés

Drónozás Máltán

deron

Átböngészve az oldalt láthatod, hogy elég sok drónfelvétellel sikerült gazdagítanunk a tartalmat.
Ha te is szeretnéd megröptetni Máltán a madaradat, kíváncsi vagy az ezzel kapcsolatos szabályokra, jó helyen jársz. Pontokba foglalom a legfontosabbakat, hogy gondtalanul élvezhesd ezt a hobbit a szigeteken.

1.) Maximális magasság: 60m
A reptér közelsége miatt az Európában elfogadott 120 méter helyett itt nem emelkedhetünk 60 méternél magasabbra. Ez a korlátozás az egész országra érvényes.

2.) Az európai drón-pilóta vizsgád értelemszerűen itt is érvényes. Leszámítva a fent említett maximális magassági limitet, itt is ugyanazokat szabályokat kell tudni és figyelembe venni, amit a vizsgádra készülve tanultál.
 
3.) Automatikus és manuális légtérhasználati engedély-kérés
A légtérhasználati engedélyt a TM oldalán keresztül kérheted. Ahhoz, hogy hozzáférhess a légtérhasználati engedélyezési felülethez, 25 eurós éves díjat kell fizetned. A reptér miatt a déli országrész igencsak limitált, a térkép vörösben úszik, tehát érdemes északi, vagy gozói desztinációkban gondolkodni. Ezen északi területeken automatikusan meg is kapod az eseti légtérhasználati engedélyt. Persze az északi részeken is akadnak olyan tiltott zónák, mint pl.a nagykövetségek, természeti rezervátumok, ezért érdemes úgy rajzolni a térképet, hogy a piros zónákat elkerüljük.
Nemrég zöld köröket is hozzáadtak a térképhez. Ezek zömében a Heritage Malta fennhatósága alatt levő épületek (múzeumok, várak). Ez esetben nem árt felvenni a kapcsolatot a múzeumok igazgatóságával (Ha az egeret a pont fölé húzzuk, látható lesz az emailcím).

Amikor automatikus jóváhagyás reményében kérünk engedélyt, a kör rádiusza ne legyen 200 méternél nagyobb… Érdemes még a kiutazás elött gyakorolgatni rajta kicsit, mert az UX designer nem állt a helyzet magaslatán, amikor ezt az oldalt összehozták… Akár élesben is, nincs következménye ha nem repülöd le a lefoglalt időpontot. (Mint bárhol a világban, itt is elérhető kell hogy legyél telefonon a lefoglalt repülési idő alatt.)

A piros zónákra is kérhetünk engedélyt, de ennek elbírálása manuálisan történik. Az engedélyt minimum egy héttel a kívánt repülési időpont előtt kérnünk kell. A manuális elbírálás (is) ingyenes. Jelentősen növeli a pozitív elbírálás esélyét az A2-es vizsga megléte.

Tiltott, ill. különleges engedély igénylő repülési zónák versus automatikusan elfogadott jelöletlen zónák

4.) Biztosítás
Kötelező felelősség-biztosítás a minimum. Ennek elektronikus változatát az első repülést megelőzően fel is kell tölteni a fent említett felület dokumentációs szekciójába (ahogy a pilóta vizsgád másolatára is szükség lesz). 12 euroért kötöttem ilyen egész Európát lefedő online megköthető biztosítást a Coverdron-nál. Bármilyen drónos felelősség biztosítás jó.

5.) A drón szállítása
Nem árt figyelembe venni, hogy a WizzAir nem engedélyezi a drónok szállítását, igy ha ezt a szabályt tiszteletben tartjuk, marad a RyanAir, vagy Bécsből az AirMalta.



Személyes tapasztalat több mint 1000 kilométernyi máltai repülést követően:

Én hivatalos személlyel a Transport Maltától még nem találkoztam. Senki közülük nem jött oda, hogy ellenőrizzen. Ami viszont megesett, hogy a biztonsági őr (esetemben a Citadella őrzője Gozo-n) jött oda, hogy megkérdezze, van-e légtérhasználatim… (Nem tudom, mi lett volna a következménye ha nincs, mert volt. Gondolom, jobbik esetben elzavar, így viszont kellemes röpködést kívánt)
Egyes földművesekkel viszont vigyázni kell. Hallottak a helyi Kossuth rádióban, hogy a drónok nem repülhetnek az ingatlanjaik felett, ezért némelyik rendre odamegy megcsillogtatni a rádióból szerzett „hatalmat” a drón-pilótákhoz. Agresszív változatuk is állt már meg mellettem habzó szájjal fenyegetődzni es nekik aztán mondhatod, hogy megvan minden engedélyed… Landolás közben nem segít az ilyesmi a koncentrációban. De na… ez utóbbi egyedi eset volt… Úgy gondolom, 1000km-ként akár bele is fér egy ilyen magas szintű intellektuális/verbális csörte.  

Ismerek par drónost, aki mindenféle engedély és vizsga nélkül (eleddig) büntetlenül röpködött a piros zónákban, jóval az említett 60 méteres limit felett. Erre en nem tudok, és nem is akarok mit mondani. Talán annyit, hogy azt azért ők sem merik megjátszani, hogy berepüljenek a reptér kifutópályainak légi nyomvonalába. Az már nem szabályszeges, hanem bűncselekmény.

Mindezt nem azért mondom el, hogy elbátortalanítsalak a szabályos repüléstől (és nem is azért, hogy illegális repülésre sarkalljalak).
Az automatikus légtérhasználati jó dolog. A manuális is működik. Hogy fedezi a 25 eurós éves díj, kifejezetten barátinak mondható… és a máltai partok csodálatosak… 

Kellemes repülést!